tisdag 9 juni 2009

Göta Kanal

I helgen hade jag min paus. Töreboda var destinationen, eller Turbodda som det tydligen skall uttalas. Där mötte Henrik upp mig på stationen, vi har kännt varandra .. hummm... läääänge, men detta var andra mötet nånsin.
På cykel drog vi sedan iväg utmed Göta Kanal, totala sträckan belev kring 2 mil, till och från Norrkvarn, där man kan bo i stubbar och det finns en miniatyr av ovanstående kanal. På vägen blev det också glasspaus och slussningskoll. Det finns otaliga "Torp" däromkring. Hajstorp Gasttorp osv. Och då dagen gick i Göta Kanals teckan var det inte så svårt att välja film. Sen gjorde jag ett försök att lära Henrik några diablokonster, gissa om han lär sig fort, en naturbegåvning. Hjula var lite svårare.

Under helgen har jag även fått guidade turer till fots i Turboda, guidad tur i bil av Mariestad och Skövde och sett en fornborg... elle iallafall en plats där det finns stenar som tidigare bildade en borg.

1 kommentar:

Henrik sa...

Törrbodda uttalas det! ;)