tisdag 13 januari 2009

Svensk

Idag fick jag besked från länsstyrelsen, har numera dubbelt medborgarskap. Tidigare har jag varit enbart finsk. Det kommer sig av att man blir detsamma som sin mamma när man föds i Sverige iaf om man är finsk. Sen får man byta om man vill när man blir 18. När min storebror fick inkallelsepappren från Finland blev han svensk riktigt snabbt. Aldrig någonsin har min bror gjort något så fort.

Jag har aldrig haft någon annledning att byta. Men nu när alla finska konsulat läggs ner och Göteborg och Stockholm är de enda ställena där dom finns så blev det dax. Varför? Jo, när man är finsk måste man skaffa sitt pass via det finska konsulatet, och det skall ansökas om det personligen och hämtas personligen. Mitt pass gick ut i höstas och tyckte det blev besvärligt att skaffa ett nytt.

Dock kommer jag oavsett att heja på Finland i hockey, kräver fortfarande kålrotslåda och morotslåda på julbordet och att sauna är ett måste emellanåt.

2 kommentarer:

.perpotator sa...

Memma då?

Anonym sa...

Potatis-, rotsaks- och morotslåda med mumma är ett måste på julbordet!