söndag 22 juni 2008

Buss

I helgen har jag varit i hemtrakterna och träffat familj och vänner. För att smidigast ta sig mellan Borås och Eksjö åker jag buss, det är bara att kliva på bussen och kliva av på rätt destination. Jag är inte så förtjust att åka buss, älskar tåg, men buss är inte alls lika kul, vet inte varför, men reflekterade över en sak under dagens buss färd. Det är ingen ovanlighet att de som åker ensamma föredrar att ta ett dubbelsäte själv, det gör jag också, det jag funderade över idag, var hur folk gör när dom ska ta plats bredvid, eller mer specifikt vad de säger.
Vanligaste är:
-Är det ledigt här?
- Kan jag sitta här?
-Sitter det någon här?
Det är lite lustigt, man ser ju att det är ledigt, och att det inte sitter någon där, och inte brukar det väl finnas giltiga skäl till att man skall få okupera ett helt säte så ingen annan kan sitta där.
Tror jag bara ska börja säga: Hej, jag slår mig ner här.

Inga kommentarer: